מיסוי אמריקאי של תעודת סל ישראלית –ומה הקשר למנדבושקס

מיסוי אמריקאי של תעודת סל ישראלית –ומה הקשר למנדבושקס

אם אתה לא מחזיק בתעודות סל ישראליות….אנא התעלם מהפוסט אלא אם אתה לפני השינה ומנסה להירדם.
אם אתה אמריקאי ומחזיק בתעודת סל….תקרא

בפוסט הקודם שלי נגעתי במיסוי אמריקאי של קרנות השתלמות וקרנות נאמנות ישראליות. קינחתי בתיזה לפיה אם אתה אמריקאי ויש לך "השקעה פסיבית" בישראל, האמריקאים עלולים לקרוע לך את הצורה במס.
קיבלתי הרבה פניות –כולן באותה שאלה- "יש לי תעודת סל בישראל, אני חייב במס כאן"?
אז לפני הכל –תמיד את הדיסקליימרים שלי אני רושם בסוף…אז אני אתכבד ואעביר כעת להתחלה:
הכותב הינו רואה חשבון ומשפטן שעוסק במיסוי ומשפט אמריקאי, ישראלי ובינלאומי. הכתוב הינו להשכלה כללית בלבד, אין לקבל החלטה ללא בחינה פרטנית של העובדות.
הסיבה היא שמדובר בנושא סופר פינתי. לא צעדו הרבה בשביל הזה. אתם מבינים? קוד המס האמריקאי דיבר על מוצרים מסורתיים, הוא יודע לתת תשובה על מה המס שאתה מוכר מניה או מה המס שאתה מקבל הכנסת ריבית.
מן הסתם, מכשירים פיננסים משתכללים מהר יותר מהקצב של החקיקה הפיסקאלית ונוצרים להם מעין שעטנזים פיננסים כאלו שטרם זכו להתייחסות מפורשת בחוק. ויש עוד משהו… אני אנסח את זה כך:
הסיכוי שייצא תחת ידי, דוח מס של לקוח שיש לו תעודת סל הוא קלוש, מכמה סיבות: אני אצטרך לעשות מחקר כולל קריאת חלקים מהתשקיף של תעודת הסל בשביל בכלל להבין איזה חיה עומדת מולי ואם נשתכנע שיש כאן מקרה של מיסוי דרקוני (PFIC) –הכנת הטופס העוסק בנושא הוא מסובכת יותר מכל הדוח ביחד (טופס 8621).
רוצה לומר….מעט משרדים מתעסקים בזה, הלקוח לא מודע בכלל להביא את זה לידיעת מכין הדוח (הוא הרי לא מכר נייר ערך), וגם שמבינים שיש כאן מיסוי גם אם לא מכרת –הטופסולוגיה מסובכת ויקרה.
טוב,
אז יש מס אמריקאי על תעודת סל ישראלית?
תראו –במונחי שורה תחתונה אני אגיד ככה ואנסח במונחי הסתברויות
– אם אתה מחזיק תעודת סל –סביר שלא
– אם אתה מחזיק קרן סל –סביר שכן
ועכשיו נרד לשורש:
המיסוי הדרקוני על החזקה פסיבית (PFIC) חל במקרה שבו:
1. החזקה של
a. מניה (לא הלוואה)
b. בחברה (לא שותפות)
c. זרה (לא אמריקאית מקומית)
d. שלה יש הכנסות או נכסים שרובם פסיבים
אני מבין שיש הרבה סוגי תעודות סל –אבל אם אני אנסה בכלל לחלק למוצרי ביניים…..
תעודת סל המקבילה האמריקאית תכונה (Exchange Traded Notee) –אתה במקום להשקיע בעצמך נניח במניות של כל החברות הנסחרות במדד תל אביב 25, אתה נותן את הכסף לקרן שעושה את זה עבורך. שים לב, היא לוקחת את הכסף ונותנת לך נייר שבו היא מתחייבת לתת תשואה עוקבת מדד. נקודת מפתח: אם היא מחר מתרסקת –אתה נשאר עם מנדבושקס (עיין ערך: "אלכס חולה אהבה"), היינו איבדת את נכס הבסיס. מה אני מנסה להגיד כאן….שזה לא מתנהג כמו מניה (מניה הלא משקפת צבר של זכויות בחברה: זכות הצבעה, זכות לרווח, זכות לנכסים בעת פירוק).

קרן סל – המקבילה האמריקאית תכונה (Exchange Traded Fund) –אתה, במקום להשקיע בעצמך את הכסף נניח במניות של כל החברות הנסחרות במדד תל אביב 25, אתה נותן את הכסף לקרן שעושה זאת בעבורך. כאן, היא דיי צינור…..נקודת מפתח: אם הקרן מחר מתה…., אתה לא מאבד את נכס הבסיס. יותר מזה. אם נכסי הבסיס מחלקים דיבידנדים…זה אמור לצוף אליך
זאת כבר קרן סל שמתנהגת כמו מניה וכאן יש בסיס סביר להניח שמיסוי דרקוני של השקעות פסיביות (PFIC)
יחול
אז איך תדע איזה קרן יש לך?
אתה אמור לדעת מה אתה קונה……(אשתי פעם שלחה אותי לקנות את הירק "קייל"…קניתי אבל הפעם לא היה לי מושג בכלל מה אני קונה ומה לעזאזל ההבדל בין זה לבין חסה), תצטרך לקרוא את תשקיף המכשיר שקנית –למשל
http://ksmc.co.il/Docs/tashkif250808.pdf
מצב לינק לחומר מרתק מעין כמוהו….תשקיף תעודת סל של __________עמוד 4211 סעיף 7.17.10 ייתן לך ניסוח משפטי צח של תיאוריית המנדבושקס שלי….אבל לא פגשתי שפוי שקורא את הדברים האלה.
זהו,
תודות רבות לחכם דוני מ –Investingbyaccidentt –שבאדיבות הסביר לי אף הוא. כל מה שאני יודע על מיסוי תעודות סל…זה ממנו
http://investingbyaccident.blogspot.co.il/…/running-away-fr…
הוא, בהומור רב מרחיב על הנושא וגם נוגע במה הסיכוי של הIRSS לקרוא תשקיף כזה בעברית וגם להבין אותו
תודות רבות לחכם ערן פישלר –שישב ולימד אותי על סוגים שונים של תעודות סל
תודות להלנה זובק האלופה שעוזרת לי תמיד עם התמונות
אולי לא הסרתי את הערפל אלא רק הבאתי לידיעתם שיש ערפל…..בכל מקרה אם אתה אמריקאי..מראש ייתכן ולא כדאי לך להשקיע במכשירים כאלה (זרים)

עד כאן להיום

פסקת כסת"ח –הופיעה כבר

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
דילוג לתוכן