קרן השתלמות!- זה משתלם? (מיסוי אמריקאי של קרן השתלמות וקרן נאמנות ישראלית)

קרן השתלמות!- זה משתלם? (מיסוי אמריקאי של קרן השתלמות וקרן נאמנות ישראלית)

"מזמור לנציב
נציב יקר, הכר את רעות,
היא הפקידה בעבר לקרן השתלמות,
היא לא ידעה שבעלה הצעה יקבל
ולאמריקה את המשפחה יטלטל
היא חסכה בקרן להשתלם באומנות המקרמה
לקחת לה על זה מס –זה ממש לא יפה"

האתגר היום הוא לקחת נושא מיסוי סבוך ולנסות לתת שורה תחתונה בקיצור ובסוג מסוים של הומור.זה יהיה קשה היום כי עבורי, כל פעם שאני מתעסק עם פנסיה, חיסכון לטווח ארוך וכאלה, נושרות לי השיערות מהראש והשיניים נופלות –זה נושא משמים. המיסוי מעט יותר מעניין –ובכל זאת:
המלל בפוסט הזה שווה ערך ליעוץ בשווי מאות דולרים ולחיסכון אדיר במס.

שורה תחתונה:
אני יכול לספר שיום לפני שהפכתי לתושב ארה"ב לצורכי המיסוי הפדרלי עשיתי שתי דברים:
1. מכרתי את ההחזקות שלי בקרנות הנאמנות הישראליות בבנק הפועלים.
22. פדינו החזקות בקרנות ההשתלמות של נטלי מהתקופה של משרד החינוך.

ככל שמדובר בקרנות השתלמות –מיסוי אמריקאי עליהן כואב. ככל שמדובר בקרנות נאמנות –מיסוי אמריקאי עליהן הוא אסון.
אם הגעת לארהב ועדיין בגלל סוג הויזה שלך (נניח J1, נניח F11) אתה עדיין לא נחשב תושב ארה"ב לצורכי המיסוי –אתה יכול עדיין להוציא אותם מרשת המס האמריקאית (כמובן בק. השתלמות אם טרם עברו 6 שנים- תעשה לך את החשבון שלך)

קרן השתלמות ישראלית בהיבט האמריקאי
עבור אלו שהפקידו בקשר עם מקום עבודתם, הדוד סאם יראה בזה כהכנסה ממקור זר ואם את תושב, הרי שאין הבדל בין זה לבין הכנסת עבודה ממעסיק זר ואתה תצטרך לדווח על זה בדוח המס (יש מספר גישות: לדווח כל שנה על הפקדות מעסיק או לדווח רק במועד משיכה על חלק המעסיק +רווחים)

קרן נאמנות ישראלית בהיבטו האמריקאי – PFIC מה זה הדרעק הזה??
Passive Foreign Investment Company
היו היה פעם אחד סאם, הוא ראה שהאמריקאים על מנת להתחמק ממיסוי מקומי אמריקאי, היו מסיטים את ההון שלהם אל מעבר לים לטובת השקעות זרות וכך, כל עוד לא משכו את הכסף חזרה הבייתה, לא שילמו מס אמריקאי. כך במשך שנים.
ראה את זה סאם והשתולל מזעם, ועל מנת למלא חזרה את קופת האוצר האמריקאית, הוציא תחת ידו שורה של כללי מיסוי (בעגה המקצועית נקראיםTaxation PFIC) במטרה לפגוע בכדאיות השקעה במכשירים פיננסים פסיבים המבוצעים באמצעות חברה זרה. אם אתה אמריקאי (אזרח/ גרין קארד/ ויזת עבודה+שהיית ימים מינימאלית) ואתה משקיע בחברה שהכנסותיה פסיביות (יש כללים) –כללי המיסוי החדשים שהוציא יגרמו לך להתחרט על זה שבחרת להשקיע באפיקים פסיבים שאינם אמריקאים (באמצעות חברה זרה). אחת הדוגמאות הרללוונטיות אלינו היא קרן הנאמנות.
לא יישארו לי קוראים אם אפרט כאן את נוסחאות חישוב המס בשל החזקה בקרן נאמנות –אז אני אדלג , אומר ששיטת המיסוי על מכשיר זה נחשבת קיצונית.

לסיכום:
בעבר, בימים של גולדה מאיר והנשיא ניקסון גיבשו ישראל וארה"ב ביניהם מעין מערכת יחסים לא כתובה ביחס להחזקה לכאורה של נשק גרעיני בידי ישראל. "אל תספר- אל תשאל". היינו הישראלים אל תספרו בראש חוצות שיש לכם גרעין בחצר ואנחנו האמריקאים לא נשאל על זה.
בעבר, לפני עידן הזהב של ה FATCA  וחובת הדיווח של בנקים ישראלים לארה"ב, אם נדמה היה שזאת הפרקטיקה (לפיה הישראלי לא סיפר למכין דוח המס האמריקאי על קרן נאמנות) -הקלוקלת ואני לא מצדד!- בחלק מהמחוזות, הרי שזה לא תופס עוד.
עד כאן להיום,
הכותב הינו רואה חשבון ומשפטן שעוסק במיסוי ומשפט אמריקאי, ישראלי ובינלאומי. הכתוב הינו להשכלה כללית בלבד, אין לקבל החלטה ללא בחינה פרטנית של העובדות

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
דילוג לתוכן