מתי בנקים יחויבו לדווח לרשויות על פעולות בחשבון/מתי עסקים יחויבו לדווח שקיבלו מלקוח מזומן

מתי בנקים יחויבו לדווח לרשויות על פעולות בחשבון/מתי עסקים יחויבו לדווח שקיבלו מלקוח מזומן

בוקר טוב,
הפוסט היום יעסוק בשאלות הבאות:
האם בנקים מחויבים לדווח לרשויות על פעילות בחשבון של לקוחותיהם?
האם עסקים שמבצעים מכירות במזומן בהיקפים גדולים חבים גם הם בדיווח מסוים ואיזה?
 ומה מסוכן כל כך בפרקטיקה של הפקדות כספים במנות קטנות כדי "להישאר מתחת לרדאר"?
 שורה תחתונה: הבנקים בארה"ב (וכן עסקים) מחויבים לדווח לרשויות על הפקדת מזומן העולה על 10,000 דולר. ישנם כאלו המודעים לזה, ובכוונה מפקידים במנות קטנות כדי שלא יצוץ במחשבי הבנק ואלו לא יריצו דיווח. הפעולה (הכוונה+תכנון) הזאת היא עבירה פדרלית חמורה מסוג כלבוש וקנס גם אם מקור הכסף הוא לגיטימי לחלוטין וגם אם אותו אדם יותר צדיק מהאפיפיור בדיווחי המס שלו.
האמריקאים קוראים לזה בחוק "Structuring" (קוד 31 סעיף 53244 ), אני קורא לזה שיטת "הבא נתחכמה".

זה עובד כך ומשתכלל עם הזמן:
הבנק מחויב להעביר דיווח על הפקדה של מעל 10,0000 דולר במזומן והוא עושה זאת בשידור אלקטרוני של הטופס הזה:
https://www.fincen.gov/…/default/files/shared/ctrfaq_ex3.pdf
 במקביל, בנוסף לפקידים שמפעילים שיקול דעת, מחשבי הבנק מפעילים תוכנות ניטור חכמות המנסות לאתר דפוסי פעולה של הפקדות מזומן בסכומים נמוכים ובפרקי זמן מוגדרים (באותו סניף או בסניפים אחרים, באותו חשבון או בחשבונות קשורים). כשעולה חשד, הם מדווחים על חשד ל.structuring הדיווח עובר לFincen (רשות פדרלית שאותה אנחנו מכירים כבר מה FBAR) והם מזמנים בחלק מהמקרים לחקירה בעיקר כדי להבין את המניע להפקדות תכופות נמוכות. אם אתה מורשע בכוונה להפקיד או לעשות פעולות אחרות שמטרת הסתרת מזומן –עונש המאסר יכול להגיע ל-5 שנות מאסר וקנסות של מאות אלפי דולרים. מרבית המקרים ה"קלים" יותר מתבטאים בהחרמה גורפת של חשבון הבנק, אז יתחיל גם משא ומתן חצוף שבסופו תיפרד מחלק מהכסף. 
https://www.rt.com/…/199883-irs-structuring-civil-asset-fo…/

לא רק בנק: 
 כל עסק (להבדיל מאדם פרטי) המקבל מזומן, במהלך העסקים הרגיל, בסכום של מעל 10,000 דולר צריכים לדווח על העסקה בתוך ימים בודדים בטופס מיוחד. זה רלוונטי לא רק למתן שירותים או ממכר מוצרים אלא גם מתן ופירעון הלוואות ועוד.

מצ"ב לינק להנחיות של IRS בנושא זה ושם הם יורדים לרזולוציה גבוהה יותר- כך למשל: 2 הפקדות של 5,000 דולר ו5,001 דולר בפרק זמן של עד 24 שעות בידי אותו אדם (או שליחו) נחשבים להפקדה אחת.
כך למשל –אם קניתי רכב משומש בינואר 2016 ב-8,000 דולר ובאוקטובר 20166 שילמתי עוד 2001 דולר עבור אותו רכב מקימים חובת דיווח למקבל.
אבל אם אני אשר, כאדם פרטי מוכר את הרכב שלי במזומן ב-300000 דולר במזומן –אני לא חייב לדווח כי קיבלתי את זה בכובע של אדם פרטי.
https://www.irs.gov/…/report-of-cash-payments-over-10000-re…

ובישראל:
 וגם מוסדות בנקאים בישראל (ולא רק) פועלים תחת חובה לדווח לרשויות על הפקדות ומשיכות של מזומן. הכלל המוכר והמשעמם הוא הוא הפקדה או משיכה של מזומן בסכום השווה ל-50000 ש"ח (סעיף 8 צו איסור הלבנת הון) המעט יותר מעניין מופיע בתוספת השנייה לצו, שם יש רשימה של מקרים שהוגדרו כמעין דגלים אדומים המחייבים דיווח (גם בהיקף הנמוך בסכום זה). דוגמא:

"8. מספר פעולות בחשבון שבהן, בלא סיבה נראית לעין, כספים וניירות ערך נמשכים סמוך לאחר שהם מופקדים, שלא במסגרת מהלך העסקים הרגיל ;"
https://www.leumi-ru.co.il/…/Le…/PDF/MoneyLaunderyDecree.pdf
 וגם כאן –החוק הישראלי מקנח בפוטנציאל לעונשי מאסר (עשר שנים) וקנסות (מליוני שקלים)
http://www.boi.org.il/…/B…/BankingLegislation/DocLib/187.pdf

עד כאן להיום, 
 הכותב הינו רואה חשבון ומשפטן שעוסק במיסוי ומשפט אמריקאי, ישראלי ובינלאומי. הכתוב הינו להשכלה כללית בלבד, אין לקבל החלטה ללא בחינה פרטנית של העובדות.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
דילוג לתוכן