רולטה אמריקאית – קללת ה FBAR והFATCA

רולטה אמריקאית – קללת ה FBAR והFATCA
בואו ונשחק במשחק דמיוני:
נניח ואני אומר לכם כשכדי לנהוג ברכב בכבישי ניו גרזי אתם זקוקים לרשיון נהיגה מקומי,
ונניח ואני אומר לכם שעלות הוצאת רשיון נהיגה היא גבוהה ויש גם עלויות אגרה שנתיות לא זניחות,
כמה מכם היו בוחרים לנהוג בכבישים ללא רשיון נהיגה כלל?
כמה מכם היו בוחרים לנהוג בכבישים ללא רשיון נהיגה כלל כשאתם יודעים שהסיכוי שיעצור אותך שוטר לביקורת הוא מאוד נמוך ?
כעת, נניח והייתי מספר לכם שמאחר ומשרד התחבורה האמריקאי המודע לעובדה (שיש עשרות מליוני כלי רכב בכבישים ויש משאבי אכיפה מוגבלים ), הוציא תוכנית מהפכנית לפיה משרדי התחבורה בכל העולם חייבים לדווח לו האם לפלוני היה בכלל אי פעם רשיון נהיגה וכעת הוא משיק תוכנית לאיתור נהגים אלו בכבישים שלו?
האם חלקכם היה נרתע ומתחיל לעבוד על רשיון הנהיגה שלו?
ואם משרד התחבורה היה במסגרת אותה תוכנית מציע לאותם מפרי חוק שתי אפשרויות:
או שתצטרפו לתוכנית גילוי מרצון –תבואו ותגלו שנהגתם ללא רשיון נהיגה כלל, תשלמו את העמלות הכרוכות בהוצאת הרשיון וקנס מוסכם –אבל גם תקבלו הגנה מהעמדה לדין פלילי.
או שתמשיכו לנסוע בכבישים בידיעה שמשרד התחבורה האמריקאי שכלל את שיטות האיתור לאיתור כאלה שנוסעים ללא רשיון ואם תתפסו –תשלמו קנסות דרקונים וגן תועמדו לדין פלילי??

מעולם המשחק לעולם המציאות -קללת ה FBAR והFATCA
זה בדיוק מה שקורה בעולם הפיסקאלי ביחס לחובת דיווח של ברנש/ית שהם אמריקאים ומחזיקים בחשבונות בנק מחוץ לארהב
רבים לא יודעים שברגע שהם נחשבים לצורכי המס הפדרלי כ"תושבי ארה"ב" (אזרחים, מחזיקי גרין קארד ומחזיקי ויזות עבודה זמניות מסוימות), חובת הדיווח על ההכנסה אינה החובה היחידה והם חייבים לדווח, אם הם הם עוברים את הסף הנדרש על חשבונות בנקים (ו"נכסים פיננסים" אחרים) שהם מחזיקים מחוץ לארה"ב. זה דיווח על יתרות ולא דיווח על הכנסה.
רבים לא עושים זאת כלל: לעיתים הם כלל אינם מודעים ולעיתים סתאם לא בא להם לשתף את הדוד סאם בעבודה שיש להם הכנסות מהשכרת דירה בעפולה….
בדומה למשל עם משרד התחבורה האמריקאי , משרד האוצר האמריקאי שיכלל את מערך האיסוף והצלבת המידע שלו ובשורה התחתונה אם יש לך כסף בבנק פועלים באשדוד… או תוכנית חיסכון בלאומי, פועלים ולאומי הולכים (מחויבים) להעביר (למס הכנסה הישראלי ומשם לIRS) את: השם +שם משפחה, הSSN או ITIN שלך ואת היתרה.
כעת, רשויות המס והרשויות לאיתור הלבנת הון הולכות להצליב בין מה שקיבלו מבנק פועלים למשל לבין האם אותו יחיד דיווח על יתרות אלו.
אז למה אני מספר את זה?
מקרה קל: יש לך כסף בבנק אוצר החייל אבל הוא לא הניב הכנסה כלשהיא (ריבית, רווחי הון) –מקרה קל שבו כדאי לך לדווח על קיומו של החשבון ואתה עשוי לסיים את הדיווח ללא עלות וקנסות.
מקרה כבד ושכיח: יש לך כסך בבנק אוצר החייל אבל הוא כבר הניב ריבית שלא דווחה בדוח המס השנתי:
בדומה למשל עם משרד התחבורה –גם כאן יש לאותו אחד שתי אפשרויות:
האפשרות הראשונה היא שב ואל תעשה דבר – וזה הימור….. אם נתפסת…הם פסיכופטים כאן…גובה הקנסות הוא לעתים 50 אחוז מהיתרה פלוס דין פלילי.
http://money.cnn.com/2015/04/01/pf/taxes/irs-penalties/

האפשרות השנייה היא להצטרף לתוכנית גילוי מרצון שבה אתם מגישים את הדוחות הרלוונטים (חלק 3 שנים אחורה וחלק 6 שנים אחורה מצהירים על היעדר כוונת זדון, מוספים את ההכנסה הנוספת והמס בגינה ומשלמים כופר בסך 5 אחוזים מהיתרה.
מה מקבלים? חיסון בפני הליכים פלילים וחסינות בפני קנסות אחרים שחמשת אחוזי הכופר מחווירים לעומתם.
לא פשוט לראות לקוחות שפנו והם כעת אזרחי ארצות הברית שיש להם כסף בישראל. כסף שמקורו בתקופה שקדמה להיותם אזרחי ארהב או לפני שהגיעו לארהב –כסף זה אינו חייב במס בארה"ב בכלל ולכן גם אם היו מצהירים עליו בday one – לא היו משלמים אגורה והנה הם עכשיו צריכים לבחור בין שתי אפשרויות יקרות

עד כאן להיום, אנחנו יכולים ונשמח לעזור למי שיבחר בחלופה השנייה.
הכותב הינו רואה חשבון ומשפטן שעוסק במיסוי ומשפט אמריקאי, ישראלי ובינלאומי. הכתוב הינו להשכלה כללית בלבד, אין לקבל החלטה ללא בחינה פרטנית שלהעובדות

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
דילוג לתוכן